Follow Me

hanya tuhan yang tahu..

salam u all..
selamat berpuasa buat anda anda dan anda di sana sini..
kali ni dayah nak cerita keadaan dayah lepas dayah tau dayah mengandung...
lepas seminggu dayah tau dayah mengandung...
lepas belagak sebab xdek alah...
akhirnya alah itu muncul jugak pada diri dayah...
hanya allah yang tahu betapa perlunya kesabaran didalam dada ni...
hari pertama puasa suami dayah puasa dengan dayah...
pertama kali la berbuka puasa dengan en.suami....
tapi sayang dayah hanya berbuka puasa minum air dan makan nasi sedikit sahaja...
sob sob sob lepas je habis masak,tolong mak buat itu ini,tiba2 je alah tu mai...
ya allah betapa besarnya ujian yang kau berikan...
nak tau apa jadi...??
tetiba je angin masuk perut...sendawa sana sini..bila dah sendawa mula la nk muntah...
badan autometik jadi berat...
fikiran ni hanya fikir nak baring je...
bayangkan dari start puasa keja dayah baring n tido sampai la hari selasa...
kalau orang yg sihat dokkk baring n tido..rasa2 memang sakit belakang..
tapi dayah pon heran 4hari berturut2 dayah terlentang baring,belakang xdek pulak sakit,cuma badan rasa berattt sangat..
kalau dayah sihat,kalau dah lama tido,nk tido balikk memang x boleh,jadi segaq mata..
heran nyer walaupon dayah da tido,tapi dayah still dapat lelapkan mata lagi...
kalau ari minggu boleh jugak my hubby jagakan diri dayah...
urutkan badan dayah tetengah malam...
selalu angin dah masuk dalam perut...
pukul 2,3 pagi.....
sakit yg teramat sangat...
jenuh buat2 nk kentut tapi x boleh kentut....
suruh en.suami tolong urutkn perut...tapi dia xnk...
ya allah...kenapa la suami ku ni...
dia x nk sbb dia say perut xboleh urut dengan minyak panas...
oleh disebabkan dayah dah x tahan menahan sakit perut....
perkataan ni keluaq "awak nk saya mati kesakitan ke?"
hahaha minx mf en.suami sebab terlalu sakit sampaikan apa yg dayah ckp pon dyh dah x fikirkan dah.
lalu dayah rampas minyak panas kat tangan suami urut sendiri perut...
alhamdulillah angin keluaq hahaha
tapi memang xboleh urut perut dengan minyak panas...kesian kat kandungan kepanasan...kalo x caya ce google..
dayah bubuh pon sebab dah x tahan sakit sangat...
lepas kejadian tu....siap2 hari dayah akan bubuh minyak kat kaki...tambah2 kat tumit kaki,ibu jari kaki dan tapak kaki...
selalunyer angin akan masuk kat tapak kaki,ibu jari kaki dan di tumit...
oh x lupa jugak dayah akan bubuh minyak...tapi bukan minyak panas k...minyak yg x panas kat perut...
dayah buat macam tu sebab x nk angin masuk..
kalau nk p ke dapur ke,ke bilik mandi ke must be pakai seliper...sebab lantai umah sejuk..angin
walaupon bubuh minyak tapi angin still masuk dalam badan tapi x dek la sakit macam ari tu...
penah satu hari tu dayah nangis sorang2...
suami jauh nun kat gerik...
badan x sihat..terasa berat sangat...so baring je la jawab nyer selimut tebal2..
mak pulak p sembahyg teraweh ngan ayah...
ari pulak hujan...
tinggal sorang2 je kat umah...
masa tu perasaan takut pon ada...
nk ekot mak badan rasa berat...berdiri je..angin sampai mcm tu sekali...
jenuh bubuh ubat kat kaki..
angin kat perut so perut sakit sangat2 memulas2....
ya allah betapa rumitnya dugaan yg kau berikan...
dayah nangis teresak2 mcm budak kecik...
my hubbby hanya boleh teman melalui talian tepon je...
jenuh en.suami sy tenangkan dayah,,,
mak sampai je umah terus mak urut belakang...
sendawa sambil muntah2...
sambil mak cakap " macam ni la mak masa mengandungkan ang su"
dayah terus muntah dan sendawa....

posa ke 3,dayah google bab2 alahan2 semasa hamil...
bayangkan dayah p keja pon x boleh buat keja... dayah keja baring je kat pra sekolah...
banyak cikgu suruh balik..rehatkan diri...
jadi dayah balik rumah...
terus baring tido..
so dayah dah kaji diri dayah...
kalau dayah nak makan...dayah x boleh makan sesuka hati je...
dayah x boleh makan makanan yg berminyak...
*ah sudah bayangkan dyh ni kan kuat makan itu ini mcm mana dyh nk pantang2
so kalau dyh nk makan pon makan sikit2 je...
hari tu perut dayah sakit sangat2 sebab dayah masak kentang masak pedas goring...
jadi dayah google punya google... rupa2nya semua jenis ubi merupakan angin akan ujud dalam badan...
so dayah tau la kenapa ari tu perut dayah sakit sangat,kembung perut...
lepas je kejadian tu dayah x makan dah ubi2 ni...walaupon dayah suka sangat kentang...so kentang goring pon dayah x makan dah...padahal itu la kegemaran dayah.
kalau nk makan boleh tapi kena tanggung la risikonya kan...
tapi pelik jugak...dayah makan pajeri nenes selamber je...still x sakit perut...
wakaka banyak gila org marah dyh sebab dayah makan pajeri nanas..hahaha
jadi cara terbaik nk makan berhati2....
dayah cuma makan ikan masak stim...
xkisah la ikan apa janji kukus...
tapi x best la kukus mcm tu je kan....so masukkn la cili sikit,hirisan pelam dll
biar nampa menarik...
kuah pulak dayah ambik kuah dri kukusan ikan tu jugak...
yallah berselera dayah makan....
tapi ingat jgn makan terlalu kenyang....
makan sikit tapi kerap...
macam dayah...dayah suka makan...sebab tu sikit2 makan sikit2 makan...
tapi dayah x makan bg kenyang takut jugak nnti angin pulak...

alhamdulillah 
masuk posa ke 4 badan dayah yg berat dah ringan,angin2 pon dah x dek...
dah x perlu pakai stokin 24jam...
syukur sangat2 harap2 jgn buat hal dah...

oh ya dayah ada 1 info nk kongsikan...
dayah ada baca satu fakta...bila kita hamil...secara sendirinya harim kita akan mengembang sebab makin lama kandungan kita makin membesar 
sebab tu kadang2 kita sembelit...
sebab tu kadang2 kita kembung perut angin x dapat nk keluaq maksud dayah kentut...*xpayah nk malu eh sebut perkataan kentut sebab semua org kentut kan...
buang angin ni elok untuk kesihatan.

oleh sebab dayah x reti makan sayuq...dayah amalkan mimum Yogurt Drink tapi dayah pilih hat yang pelam la masam sikit...




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...